Hoe kan het anders?

coach nijkerk

Waarom zou het anders moeten?

effectief leiderschapIn veel bedrijven zie ik dat mens en organisatie ‘voortkabbelen’ van dag naar dag, van opdracht naar opdracht. Taken worden uitgevoerd, uren worden gevuld en met enige voorspelbaarheid wordt een bepaald resultaat gerealiseerd. Alertheid, scherpte en oog voor verbeteringen ontbreken zichtbaar. Gewoonte en vanzelfsprekendheid zijn de peilers waarop de organisatie drijft.

Het komt met regelmaat voor dat ik uitgenodigd word een kijkje te nemen in de keuken van een bedrijf of organisatie. En altijd wanneer ik iemand, een leidinggevende of medewerker, de vraag stel hoe het gaat, is het antwoord steevast “wel goed”. Ik weet dat in veel situaties dat het ook het antwoord is wat een leidinggevende, een ondernemer of een directeur krijgt op dezelfde vraag. Een in veel organisaties en bedrijven herkenbare stijl van leiderschap ligt hieraan ten grondslag.

Wanneer je even iets langer stil staat en echt aandacht besteedt aan het verloop van processen, de inzet van medewerkers, de kwaliteit van samenwerking of aan resultaat en rendement, zie ik dat in de dagelijkse praktijk alle betrokkenen beduidend minder tevreden zijn dat zij in eerste instantie doen blijken. Alles wat gedaan moet worden wordt gedaan, maar betrokkenheid, alertheid en bereidheid om iets meer toe te voegen dan direct gevraagd zijn geen aspecten die uitgestraald worden. Ik zie te vaak een soort van gelatenheid en een gebrek aan de nodige drive die nodig is voor een gezonde werkhouding.

Is dit erg? De dagelijkse zaken gaan toch wel door, de zaken die gedaan moeten worden, worden gedaan. En ja, er is natuurlijk altijd wel iets wat beter kan. Wanneer mensen uitgekeken zijn stappen ze over naar een andere job en wordt gezocht naar een nieuwe invulling. En dat lukt nog steeds. Dus nee, het is vast niet erg.

Ja, dit is wel erg!

Bovenstaande schets vormt een soort van sluipmoordenaar voor de inzet en inbreng van medewerkers en heeft veel meer dan vaak gedacht direct invloed op de hoogte van kosten en op het rendement.

In ieder project laat ik mensen ervaren dat het anders kan en zorg ik ervoor dat mensen blij zijn dat het echt anders gaat. Inzet, bereidheid, plezier, rendement worden aanzienlijk verhoogd wanneer er op een andere wijze aandacht besteed wordt aan mens en werk. Mensen willen graag uitgedaagd worden, willen zicht op hun invloed op het resultaat en zijn blij met een gezonde dosis spanning om net iets meer uit hen zelf te halen. Mensen willen zich ontwikkelen, willen groeien in hun functie, dat draagt bij aan werklust en werk plezier. Mensen willen niets liever dan doen waar zij goed in zijn en kunnen excelleren.

Waar dat ontbreekt zie je dat management en medewerkers om elkaar heen draaien. Door medewerkers vaak herkenbaar aan een enigszins ontwijkende stijl van leiderschap. Er wordt niet op een goede wijze het gesprek aan gegaan en samenwerken lijkt meer op samen ‘sappelen’. Ieder is meer met zijn eigen sores bezig dan met het realiseren van nieuwe resultaten. Bij de koffie, in de pauzes, wordt gezeurd over van alles en nog wat. “De baas deugt niet of hij begrijpt het niet, collega’s lopen de kantjes ervan af, van zichzelf vinden ze dat ze nog de enige zijn die echt hun best doen, andere afdelingen brengen alleen maar last en extra werk!”

En na de koffie gaan ze weer op dezelfde voet door. Werkoverleg is inmiddels verworden tot praatclubjes of monologen van de leidinggevende. Veel tijd en energie gaan verloren aan bezigheden die in het geheel niets bijdragen.

Tijd om eens op te schudden?

coach nijkerkJa, daar wordt iedereen beter van!
Maar hoe doe je dat?

Dit vraagt als eerste om een andere stijl van leiderschap en een andere wijze van communiceren.
Door op een andere manier met elkaar het gesprek aan te gaan. Door ervoor te zorgen dat er gesproken wordt over datgene dat bijdraagt, gericht op de mogelijkheden van morgen in plaats van de tekortkomingen van gisteren. Door elkaar uit te dagen en uit te nodigen elkaar te versterken. Door elkaar te inspireren en de ruimte te geven te excelleren.

De organisatie opschudden betekent de gewoonte en vanzelfsprekendheid buiten de deur zetten en een gezonde spanning brengen in de uitvoering van taken en functies. Medewerkers bereid laten zijn uit hun zogenoemde comfortzone te stappen en met hernieuwde leergierigheid en interesse taken anders op te laten pakken. Een andere aanpak zorgt voor een ander resultaat. En wat vooral van belang is hierbij dat mensen zicht krijgen en houden op hun eigen directe invloed op resultaat en rendement.

Acus heeft hiervoor diverse programma’s ontwikkeld.

Informeer naar de mogelijkheden. Klik hier